HSR 2.0: Ambil kira faktor pengambilan tanah

AYER KEROH 22 Julai – Pembinaan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) 2.0 dalam proses awalan bagi membuat kajian semula dari cadangan asal melibatkan jajaran Singapura ke Kuala Lumpur.

Pengerusi Jawatankuasa Negeri Kerja Raya, Pengangkutan, Kemudahan Awam dan Infrastruktur negeri Datuk Roslan Ahmad berkata, jajaran lama dikekalkan, namun terdapat perubahan faktor pengambilan tanah di kawasan penempatan yang padat.

“Kos bangunkan projek HSR dibiayai Kerajaan Persekutuan, justeru kita perlu mengambil kira kos tersebut selain pembangunannya yang melibatkan Singapura, Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Kuala Lumpur.

“Sekarang masih di peringkat awalan termasuk elemen jajaran baharu yang ada berubah sedikit,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media hari ketiga Persidangan Kedua Penggal Ketiga Dewan Undangan Negeri Melaka Ke-14 di Seri Negeri, hari ini.

Jelasnya, pembinaan HSR juga mengambil kira jarak antara satu stesen ke satu stesen bagi membolehkan ianya bergerak mengikut kapasiti kelajuan ditetapkan.

“Kereta api ini bergerak mengikut kapasiti dia sebab kelajuannya cecah 300 kilometer per jam, jadi kita perlukan jarak yang tertentu supaya boleh capai tahap maksimum tersebut.

“Kalau jarak terlalu dekat ia boleh merencatkan perjalanan kereta api ini,” katanya lagi.

Views:

5

Share and Enjoy !

Shares
Previous post Mufti Melaka ketuai Jawatankuasa Rukyah negeri
Next post Melaka sedia hadapi gelombang kedua Covid-19