Penipuan SMS: Bekas ketua perkhidmatan pelanggan Telco direman lima hari

Masa Membaca:46 Saat

PUTRAJAYA 18 Nov. – Bekas ketua perkhidmatan pelanggan sebuah syarikat telekomunikasi direman selama lima hari bermula hari ini bagi membantu siasatan kes rasuah melibatkan sindiket penipuan sistem pesanan ringkas (SMS).

Perintah reman hingga 22 Nov itu dikeluarkan oleh Majistret Siti Roslizawati Mohd Zanin di Mahkamah Majistret di sini selepas membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini.

Setakat ini, 17 individu termasuk dua bergelar ‘Datuk’ telah ditahan reman sejak 10 Nov lepas kerana disyaki terlibat kes berkenaan.

Menurut sumber SPRM, wanita berusia 46 tahun itu ditahan di Ibu Pejabat SPRM di sini, kira-kira 11 malam tadi selepas hadir memberi keterangan.

Mereka yang ditahan dipercayai telah memberi dan menerima wang rasuah untuk tujuan mendapatkan maklumat data peribadi pelanggan yang menggunakan pelan prabayar.

Nombor telefon yang diperoleh didakwa digunakan oleh sindiket penipuan penyedia kandungan dengan mengenakan bayaran langganan menerusi khidmat SMS tanpa pengetahuan dan persetujuan daripada pengguna, katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 16 Akta SPRM 2009.

— BERNAMA

Views:

446
Kongsi :
Previous post 25,000 hingga 40,000 sampel ujian COVID-19 seminggu diambil di Sabah
Next post Rezeki ketam renjong bertambah musim air pasang besar
Ubah saiz-+=